۴ سال دیپلماسی اقتصادی - ۴ میلیارد دلار کمک خارجی

در حالی که مدیران دولتی برای سرمایه گذاری های خارجی در کشور ارقامی را مطرح می کنند که با تردید جدی کارشناسان روبروست، بی خبر گذاشتن افکارعمومی از مفاد قراردادهای کمک و سرمایه گذاری دولت در کشورهای دیگر و هم چنین تخفیف هایی که در قراردادهای فروش گاز و نفت داده می شود نگرانی  کارشناسان و نمایندگان مجلس را در پی داشته است. با آغاز به کار دولت  نهم و در هنگامه ای که نقطه شروع گشاده دستی های دولت احمدی نژاد و سفرهای وی به آن سوی اقیانوس بود، هواداران دولت با سردادن شعارهای احساساتی کمک های خارجی به دولت های چپ گرای آمریکای لاتین را گذر به حیاط خلوت آمریکا توصیف کرده و از آن تجلیل می کردند. اما در سوی مقابل،  معضل تورم، افزایش نرخ بی کاری و بالا رفتن خط فقر هر روز بر مناطق محروم کشور سایه می انداخت. دولت نیز این رویه را تا جایی پیش گرفت که حجت الاسلام حسینی ، نماینده سابق سیرجان در مجلس که اکنون به سمت مسئول ستاد انتخابات احمدی نژاد در کرمان معرفی شده است به اعتراض با رفتار دوگانه دولت بر خواست و در مجلس فریاد زد که «در کرمان 300 هزار کپرنشین هست آن وقت چطور به کشورهای دیگر میلیون ها دلار کمک مالی می کنیم.»اما بی توجی دولت نسبت به رشد روز افزون اعطای وام به دیگر کشور ها و کمک های متعدد که اکنون مرز میلیارد ها دلار را نیز درنوردیده است باعث شد تا رییس دولت نهم نیز در سفر های خارجی اش از دست و دلبازی شگفت انگیزی برخوردار باشد. شگفت انگیز از آن رو که محمود احمدی نژاد تا کنون بالغ بر چهار میلیارد و 819 میلیون دلار را در قالب کمک به دولت های مختلف، اعطای وام بدون بهره و با بهره پایین و سرمایه گذاری مشترک بدون دستاورد مشخص و تنها در جهت اهداف کشور روبرو  هزینه کرده است. اما جای این سوال وجود دارد که کدام یک از این سرمایه گذاری ها، بخشش اعتبار از سرمایه ملی و پرداخت وام ها با مجوز نمایندگان ملت صورت گرفت؟ این در حالی است که مجلسیان دوره ششم در مواجهه با دولت قبلی، با مخالفت نسبت به قرارداد های خارجی دولت،  با تصویب دوفوریتی قانونی تاکید کردند که بدنه دولت برای هر نوع سرمایه گذاری باید از مجلس مجوز بگیرد. در این قانون حتی پیش‌بینی شده است که قراردادهای قبل از سال 1383 نیز مورد بررسی قرار بگیرند تا توجیح اقتصادی هر کدام از آن ها مبرهن شود. مجلس تاکنون اما هیچ واکنشی نسبت به قراردادهای منعقد شده دولت احمدی نژاد با افزون بر 20 کشورنشان نداده در سراسر جهان نشان نداده است. این در حالی است که ارزش قرارداد ها و پیش قرارداد ها ی دولت نهم با ونزوئلا‌  اکنون از مرز 17 میلیارد دلا‌ر نیز تجاوز کرده و نمی توان هیچ توجیه اقتصادی را برای کمک های متعدد دولت به کشور های آفریقایی متصور شد.

*سریلانکا

 

دولت نهم در یک اقدام جالب توجه یک وام بدون بهره به مبلغ  یک میلیارد و ۹۵۰ دلار به دولت سریلانکا اهدا کرد تا سرآمد کشور های کمک کننده به این سریلانکا باشد و گوی رقابت را حتی از هندی ها نیز برباید. کشور سریلانکا که نزدیک به سه دهه در حال مبارزه با گروه جدایی طلب «ببر های تامیل» در شمال این کشور بود، پس از ناکامی در غلبه بر شورشیان، گسترش روابط بین المللی را در دستور کار خود قرار داد. در این راستا پس از امضای 8 موافقتنامه همکاری میان ایران و سریلانکا در نیمه دوم سال 86،  مقامات دولت نهم برای پیشبرد روند این مناسبات با پرداخت وام یک میلیارد و نهصد میلیون دلاری به سریلانکا موافقت کردند. در نهایت در جریان سفر «راجا باکسه»، رییس جمهور سریلانکا به ایران در اردیبهشت ماه ۱۳۸۷، این کشور کمک وامی ایران برای توسعه صنعت نفت و پروژه‌های عمرانی دیگری از جمله ساخت نیروگاه برق-آبی یکصد مگاواتی «اوما اویاً» توسعه ظرفیت تنها پالایشگاه این کشور، توسعه بخش کشاورزی را از محمود احمدی نژاد دریافت کرد تا به نوعی پربارترین سفر دوران ریاست جمهوری اش را تجربه کند.  بر اساس گزارش سایت ریاست جمهوری، مبلغ هفتصد میلیون دلار از این وام در توسعه ظرفیت تنها پالایشگاه این کشور در «ساپوگازکاندا» تا میزان پنجاه هزار بشکه نفت در روز به کار می رود و 450 میلیون دلار آن نیز برای بخش کشاورزی و آبیاری هزینه و بقیه این مبلغ در راستای برق‌رسانی به منازل انجام شود. این در حالی است که  شرایط قرارداد پرداخت وام به سریلانکا از سوی جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از سوی دولت اعلام نشد  تا دولت سریلانکا متعهد شود در مدت ۱۰ سال این وام را بازپرداخت کند. گفته می‌شود کشور سریلانکا در ابتدا با پیشنهاد پرداخت سود 10 درصد به جمهوری اسلامی ایران موافقت مقامات دولت نهم برای پرداخت این وام را جلب کرده بود، اما در نهایت پس از سفر رئیس جمهور سریلانکا به ایران، این وام بدون بهره پرداخت شد تا شادی وصف ناپذیری را به کاخ ریاست جمهوری کلمبو منتقل کند. به گزارش وزارت خزانه داری سریلانکا، پرداخت وام بدون بهره از سوی دولت نهم به سریلانکا باعث شد تا ارزش پول این کشور افزایش چشم گیری پیدا کرده و ارزش برابری دلار با واحد پول کشور سریلانکا در یک روز با رشد 4 واحدی روبرو شود. علاوه بر این دولت نهم با وجود پرداخت این مبلغ سنگین با اقساط بلند مدت، مجوز واردات چای از سریلانکا را امضا کرد تا سالانه 30 میلیون کیلوگرم چای به ارزش 10 درصد از کل صادرات این کشور به ایران، از مرز ها وارد شود. چرا که کشور سریلانکا 70 درصد از نفت مورد نیاز خود  را از ایران تامین می کند و با این اقدام دولت نهم، بار سنگینی از دوش مقامات کلمبو برای پرداخت هزینه های نفتی برداشته شد. ادامه این روند فروش نفت به سریلانکا، افزایش واردات از این کشور و پرداخت وام بدون بهره یک میلیارد و نهصد میلیون تومانی به سریلانکا باعث شد تا بر اساس گزارش وزارت خزانه داری سریلانکا، این کشور بتواند سالانه یک میلیون دلار پس‌انداز کند.

 

 

 

*بولیوی

 

آمریکای لاتین دیگر پایگاه محمود احمدی نژاد برای کمک های بی شائبه بود تا مودت او با دولت های چپ گرا با اعطای وام ها و کمک های پیاپی عجین شده و پیامی جالب توجه را به دنبال داشته باشد. بر این اساس رییس جمهور در جریان سفر خود به بولیوی توافق نامه هایی به ارزش یک میلیارد دلار برای سرمایه گذاری ایران در این کشور را به امضا رساند تا سوژه جدیدی را برای رسانه های خارجی ایجاد کند. سوژه ای که از نگاه تیز بین خبرگزاری آسوشیتدپرس دور نماند و خبرنگار آن امضای این توافقنامه‌ها را «گشودن کیف پول ملت ایران برای شهروندان بولیوی» توصیف کرد.

علاوه بر این رییس جمهور در مرداد ماه 87 با پرداخت وام ۲۲۵ میلیون دلاری به بولیوی برای برای ساخت کارخانه سیمان ، لاپاز را نیز در لیست کشور های مورد عنایت خود قرار داد.  خبرگزاری های این وام را از آن جهت دارای اغراض سیاسی دانستند که کارخانجات سیمان در بولیوی در کنترل مخالفان دولت است. ساخت دو درمانگاه در بولیوی توسط هلال احمر ایران در زمان دولت نهم نیز از دیگر کمک های رییس جمهور به این کشور است.  در کنار این موارد، خبرگزاری آسوشیتدپرس، 18 فوریه 2008 به نقل از رییس جمهور بولیوی از راه اندازی یک شبکه‌ تلوزیونی برای سراسر آمریکای لاتین از سوی ایران خبر داد. اوو مورالس، رییس جمهور بولیوی این کانال تلویزیونی را "برای همه بولیوی، برای همه آمریکای لاتین" نامیده بود. الکس کونترراس، سخنگوی رئیس جمهور بولیوی نیز با تایید این خبر گفت: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در دیدار خود از بولیوی درباره این موضوع با ایوو مورالس گفتگو کرده است.

 

 

 

*سنت وینست

 

«سنت وینسنت و گرنادین» از جمله کشور های مورد هدف ایران برای برقراری رابطه و جدایی آن ها از چرخه دارای روابط نزدیک دیپلماتیک با آمریکا در طول 4 سال گذشته بود. این جزیره صدوهفده هزار نفری که از سال 1979 از بریتانیای کبیر استقلال یافت، در آمریکای مرکزی واقع شده و تحت نفوذ انگلیس و ایالات متحده قرار دارد. اما پس از برقراری رابطه میان سنت وینست و  جمهوری اسلامی ایران در دولت احمدی نژاد، مقامات کابینه بلافاصله کمکی به ارزش ۷ میلیون دلار را برای ساخت فرودگاه به این کشور کوچک اهدا کردند. رسانه های داخلی و خبرگزاری آسوشیتدپرس در حالی در شهریور ماه 87 این خبر را منتشر کردند که هزینه کل اجرای این پروژه 200 میلیون دلار برآورد شده بود.

 

 

 

 

 

*افغانستان

 

در یکی از نمونه های بارز کمک ایران به افغانستان ، مقامات دولت نهم در جریان اجلاس دو روزه کمک به افغانستان که در بهمن ماه 84 در لندن برگزار شده بود، متعهد شد که علاوه بر کمک‌های قبلی، ۱۰۰ میلیون دلار دیگر نیز برای بازسازی افغانستان به کابل اهدا کنند . این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران پس از سرنگونی رژیم طالبان متعهد شده بود که در راستای سیاست‌های انساندوستانه خود 570 میلیون دلار به افغانستان کمک کند.

بر اساس گزارش آژانسی که وظیفه ردیابی کمک های اهدایی به افغانستان را برعهده دارد، ایران از سال ۲۰۰۱ تاکنون حدود نیم میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است؛ در حالی تهران یکی از موثرترین اهداکنندگان کمک به افغان ها به شمار می رود که ۹۳ درصد از تعهد های خود برای کمک مالی به افغانستان را به این کشور ارایه کرده است. در مقایسه با ایران، آمریکا تنها ۴۸ درصد  از مبلغ پنج میلیارد دلاری را که برای کمک به افغانستان متعهد شده بود، پرداخت کرده است. کشور هند نیز که به عنوان یکی از اهدا کنندگان کمک های مالی بزرگ به افغانستان به شمار می رود،  ۲۴ درصد از مبلغ ۲۰۰ میلیون دلاری را که وعده آن را داده بود، ارایه کرده است.

 

 

 

 

 

*اکوادور

 

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در روز شانزدهم اسفند ماه سال 87 و با گذشت سه ماه از نخستین دیدار رییس جمهوری اکوادور با احمدی نژاد در تهران، از تامین مالی ساخت دو نیروگاه در اکوادور از سوی دولت نهم خبر داد.

علاوه بر این محمود احمدی نژاد که علاقه شدیدی را به کشورهای آمریکای لاتین از خودنشان داده است، مبلغ ۴۰ میلیون دلار را به عنوان وام به «شرکت مالی ملی اکوادور» پرداخت کرد تا کارنامه نه چندان روشنی را از خود باقی بگذارد.  علاوه بر این در روز های نخستین دی ماه 87 و همزمان با دیدار محمد عباسی، وزیر تعاون کابینه احمدی نژاد از اکوادور، وی از اعطای یک وام 280 میلیون دلاری برای اجرای طرح های توسعه نفتی در اکوادور خبر داد. این در حالی است که حجم دادوستد تجاری اکوادور و ایران بسیار اندک است ولی اعطای این کمک ها و پرداخت دو وام به اکوادور تنها به دلیل دیدگاه مشترک هر دو کشور در مخالفت با سیاست‌های خارجی ایالات متحده صورت گرفته است. این کمک ها به کشور های آمریکای لاتین در حالی از سوی دولت نهم صورت گرفت که بر اساس گزارش های واحد اطلاعات اکونومیست ایران در طول سال های 2005 تا 2009 از لحاظ فضای تجاری در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد.

 

 

 

*کومور

 

مجمع الجزایر کومور که به صورت جمهوری فدرال اسلامی کومور اداره می شود در جنوب شرقی آفریقا در آبهای اقیانوس هند و قرار دارد. این کشور با مساحت هزار و 800 کیلومتر مربعی دارای جمعیتی در حدود هشتصد هزار نفر است.  ارزش کل صادرات این کشور در حدود ١١ میلیون دلار است که عمدتاً شامل محصولات کشاورزی است اما حجم واردات کالایی آن در حدود ده برابر صادرات برآورد می شود.  آنچه که مسلم است بر اساس اسناد رسمی ایران‌ و کومور هیچ گونه‌ ارتباط‌ اقتصادی‌ با یکدیگر ندارند، با این حال دولت نهم تعهد کرده است که ٥٠٠ واحد مسکونی  در کومور بسازد.  علاوه بر این در حال حاضر سازمان هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی(ره) در کشور کومور دارای مقری بوده و در حال فعالیت هستند.   علاوه بر این محمود احمدی نژاددر جریان سفر های دوره ای خود به کشور های آفریقایی،  ضمن سفر به این کشور در نیمه دوم سال گذشته بالغ بر  ۲ میلیون دلار به این کشور کمک کرد.

 

 

 

 

 

*کنیا

 

سفر دوره ای احمدی نژاد به کشور های آفریقایی منشا برکت برای این دولت های فقر زده این منطقه بود؛ چرا که مردمان این کشور ها علاوه بر دیدار یک رییس جمهور آسیایی پس از گذشت سال ها از کشورشان، کمک های شایانی را نیز از دولت نهم دریافت کردند. در یکی از نمونه های کمک دولت نهم به کشورهای آفریقایی، رییس جمهور در روز ششم اسفند سال گذشته مبلغ ۱میلیون ۵۰۰ هزار دلار را برای توسعه برنامه های کشاورزی به  مقامات نایروبی پایتخت کنیا  اهدا کرد تا همچنان سردمدار بخشش های خارجی از بودجه دولتی باشد.

علاوه بر این به نوشته یک روزنامه کنیایی احمدی نژاد در جریان سفر به آن کشور پیشنهاد ۱۰۶ میلیاردی فروش نفت به آن کشور با تخفیف 10 درصدی را ارایه کرده که مورد قبول دولتمردان آن کشور قرار نگرفت.

 

 

 

 

 

*زیمباوه

 

ایران یکی از حامیان دولت زیمبابوه به شمار می رود و در طول 4 سال گذشته نیز به دلیل سکانداری زیمباوه  توسط رابرت موگابه این کشور در لیست حمایتی دولت قرار گرفته است. بر این اساس در جریان سفر رابرت موگابه به تهران در آبان ماه 85  توافقاتی به منظور همکاری های در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی صورت گرفت. اما دولت نهم در راستای این توافقات، مبلغ ۲ میلیون دلار برای تکمیل خط مونتاژ تراکتور به این کشور کمک کرد که در ردیف کمک های مالی خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد. علاوه بر این ، مقامات دولت نهم وعده کمک 6/39 میلیون دلاری را به این کشور برای راه اندازی یک ایستگاه رادیویی در زیمبابوه داده اند.

وزیر ارتباطات زیمبابوه ضمن تایید این خبر در نیمه نخست سال 86 هزینه راه انداری این ایستگاه رادیوئی 39.6 میلیون دلار عنوان کرد که از سوی ایران تامین می شود. پیش از این نیز،  هزینه تعمیر و توسعه 4 ایستگاه رادیوئی این کشور نیز با کمک ایران صورت گرفته است.

 

 

 

 

 

* نیکاراگوئه

جمهوری اسلمی ایران پس از پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سرعت قطار کمک به کشورهای خارجی را تند تر کرد تا این قطار ترمز بریده در ایستگاه نیکاراگوئه توقفی کوتاه داشته باشد. بر این اساس کابینه احمدی نژاد در ماه آگوست سال 2007  بر مبنای قرارداد نیم‌ میلیارد دلاری میان ایران و نیکاراگوئه، ده هزار واحد مسکونی، یک کلینیک بیمارستانی، دو اسکله و یک سد را در نیکاراگوئه می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دولت نیکاراگوئه در برابر این سرمایه‌گذاری عظیم ایران، موز، قهوه و گوشت به جمهوری اسلامی صادر می‌کند.بر اساس این قراردادها که در ماناگوا پایتخات نیکاراگوئه به امضا رسیده، قرار است ایران، نخسین بندر تجاری ـ اقیانوسی را به همراه ده هزار واحد مسکونی و نیز یک سد هیدروالکتریک به ارزش 120 میلیون دلار را برای این کشور بسازد   همچنین بنا بر این سری از موافقتنامه‌ها، ایران تجهیزات مزارع نیکاراگوئه، اعم از ارسال چهار هزار دستگاه تراکتور، ده هزار واحد مسکونی، پنج کارخانه شیر پاستوریزه ، یک کلینیک بیمارستانی و دو اسکله در بندر غربی کورینتو کشور نیکاراگوئه می‌سازد.  بر این مبنا رادیو دویچه وله آلمان در سال 2007 گزارش داد که مبلغ ۲ میلیون دلار برای تکمیل پروژه‌های کشاورزی و بهداشتی از سوی دولت نهم به نیکاراگوئه کمک شده است.

نکته جالب توجه در انعقاد این قرار دادها بادولت نیکاراگوئه، نقش قابل توجه حمید چیت‌چیان، قائم مقام وزیر نیرو است که همواره به عنوان نماینده دولت ایران در بسیاری از قرارداد های کمک های خارجی دولت و اعطای وام به کشور های خارجی حضور داشته است.

 

 

 

*گامبیا

 

جمهوری‌ گامبیا با مساحت بالغ بر 11 هزار کیلومتر مربع‌ در ساحل‌ غربی‌ قاره‌ آفریقا قرار گرفته‌ و بخش اعظمی از اقتصاد این کشور یک میلیون و 700 هزار نفری بر پایه کشتیرانی استوار است. مقامات دولت نهم نیز در راستای کمک های بلاعوض به کشورهای آفریقایی، موقعیت گامبیا را غنیمت شمرده و مبلغ   ۲ میلیون دلار را برای خرید کشتی صیادی و طرح‌های کشاورزی به این کشور اهدا کرده اند.

 

 

 

*تانزانیا

جمهوری متحد تانزانیا کشوری در شرق افریقا است که در سال 1964 اعلام موجودیت کرد. با این وجود محمود احمدی نژاد که علاقه خاصی نسبت به جغرافیای آفریقا را از خود بروز داده و نقشه این قاره را نیز به خوبی می شناسد، در اقدامی جالب توجه در حدود  یک و نیم میلیون دلار به این کشور کمک کرده است. کمک های دولت نهم به تانزانیا برای بخش بهداشتی و درمانی هزینه خواهد شد.

 

 

 

 

 

*آلبانی

رییس جمهور که با کمک به کشور تانزانیا در زمینه بهداشتی، راه را برای اهدای هزینه هایی از بودجه عمومی به دولت های دیگر هموار می دید این بار به یاری آلبانیایی ها رسید تا در نقش منجی کمک قابل توجهی را به این کشور داشته باشد. محمود احمدی نژاد با پرداخت 2/1 میلیون دلار برای تکمیل پروژه‌های درمانی به مقامات دولت آلبانی نام خود را در زمره کمک کنندگان خارجی به این کشور درج کرد.

 

 

 

* کنگو

 کمک یک و نیم میلیون دلاری دولت احمدی نژاد برای تکمیل بیمارستان در کنگو نیز در جرگه بخشش های سرمایه عمومی توسط دولت قرار گرفته است. جمهوری کنگو در قلب آفریقا واقع شده که در سال 1960 از فرانسه استقلال یافته است. احمدی نژاد با این کمک 5/1 میلیون دلاری به کنگو علاقه وافر خود را مردم آفریقایی و فرهنگ این جغرافیا نشان داد.

 

 

 

*میانمار

ادامه روند بخشش های خارجی رییس جمهور در طول 4 سال گذشته و مقبولیت کشور های هدف از دریافت کمک و صادرات محصولات خود به ایران منجر به آن شد که میانمار نیز در ردیف دریافت کنندگان کمک از ایران قرار بگیرد.

بر این اساس دولت نهم مبلغ ۱ میلیون دلار را برای تکمیل پروژه‌های کشاورزی، آبیاری، کشت و صنعت به این دولت پرداخت کرده است.

 

 

 

 

 

* اتیوپی

پس از  تلاش برای توسعه شبکه رادیویی زیمباوه و تاسیس شبکه تلوزیونی آمریکای لاتین از سوی جمهوری اسلامی ایران، دولت نهم با سرمایه گزاری ۲۹۰ هزار دلاری برای بخش اول دیجیتالی کردن رادیوی اتیوپی نشان داد که عزم خود را برای توسعه شبکه های صدا و سیمای کشور های خارجی جزم کردهاست.  اتیوپی نیز در شرق آفریقا واقع شده است و بالغ بر 39 درصد از مردم این کشور در زیر خط فقر زندگی می کنند.

 

 

 

 

 

* تاجیکستان

اما دولت نهم کشور های آسیای مرکزی را نیز از قلم نیانداخت تا توزیع جغرافیایی کمک های خارجی و بخشش های درآمد های نفتی نیز با بی عدالتی مواجه نشود. بر این اساس مقامات دولت نهم هزینه 500 هزار دلاری را برای مطالعه احداث تونل در تاجیکستان در نظر گرفتند تا این کشور همزبان نیز طعم عدالت را چشیده باشد.

 

 

 

 

 

*لبنان

جمهوری اسلامی ایران بسیاری از کمک های خارجی خود به دولت لبنان را پس از جنگ 33 روزه و تخریب بسیاری از نقاط این کشور ارایه داد. در آن زمان در کنار دولت نیز مردم با اهدای کمک های خود جوش، نقش قابل توجهی را در بازسازی لبنان ایفا کردند . کمک صد میلیون دلاری به دولت لبنان  در قابل هدیه بخ شورای عالی بازسازی این کشو برای تکمیل جاده‌ های درجنوب لبنان از جمله کمک های کابینه نهم به عروس خاور میانه است.جمهوری اسلامی علاوه بر این نسبت به ساخت ۲۵ پل ، بازسازی ۶۳ روستا ، ۲۰۰ باب مدرسه و ۱۵۰ مسجد و دیگر اماکن مذهبی  در لبنان متعهد شد. بر اساس گزارش دفتر ستاد ایرانی کمک به بازسازی لبنان، این ستاد کار ساخت ‪ ۲۵ مرکز پزشکی ، ‪ ۱۷۳ کیلومتر راه اصلی ، ‪۳۶۵ کیلومتر راه فرعی و کار خنثی کردن مین‌های ‪۱۰ کیلومتر مربع از مناطق مین‌گذاری شده در لبنان را نیز برعهده گرفت.

 علاوه بر این کمک ۲۵ میلیون دلاری برای بازسازی جاده های لبنان و راه اندازی ستاد کمک به بازسازی پس از جنگ  از دیگر اقدامات دولت به شمار می رود. این در حالی است که بر ارزیابی هایی که توسط شورای آبادانی و بازسازی لبنان به عمل آمده ، خسارات مستقیم به زیربناهای لبنان بالغ بر ۶/٣ میلیارد دلار بر آورد شده است.  علاوه بر این گزارش ها از خسارت دو میلیارد دلاری به اقتصاد لبنان در اثر حمله رژیم صهیونیستی حکایت دارد .

 

 

 

 

 

* فلسطین

بیشترین آمار کمک های جمهوری اسلامی ایران در طول 4 سال گذشته به دولت فلسطین در قالب کمک به دولت قانونی حماس صورت گرفت.

منوچهر متکی در ۱۵ آوریل ۲۰۰۶ میلادی، در «سومین کنفرانس بین‌المللی قدس و حمایت از حقوق مردم فلسطین»، از کمک پنجاه میلیون دلاری ایران به مقاومت اسلامی  لبنان خبر داد/

کمک هفتاد میلیون دلاری ایران در ۶ مارس ۲۰۰۶ میلادی نیز از دیگر کمک های ایران به دولت قانونی فلسطین به شمار می رود.

علاوه بر این با امداد کمک دویست و پنجاه میلیون دلاری ایران خون تازه ای در رگ های مقاومت تزریق شد . منابع خبری وابسته به حماس در تشریح جزئیات این کمک ۲۵۰ میلیون دلاری اعلام کردند که یکصد میلیون دلار از این مبلغ برای خرید انواع مایحتاج اساسی فلسطینی‌ها، ۶۰ میلیون دلار برای پرداخت مستمری به یک صد هزار کارگر بیکار فلسطینی،۴۵ میلیون دلار برای پر تعیین مستمری ماهیانه برای خانواده‌های چند هزار زندانی فلسطینی  و ۲۰ میلیون دلار برای احداث خانه هایی که  توسط رژیم اشغالگر قدس تخریب شده، اختصاص یافته است.

علاوه بر این ۱۵ میلیون دلار برای تاسیس خانه‌های فرهنگی و احداث ادارات و یک میلیون و هشتصد هزار دلار  نیز برای تعیین مستمری شماری از ماهیگیران فلسطینی در غزه اختصاص یافته است.

 

 

 

 


*پاکستان

 

یکی از کمک های خارجی چالش برانگیز دولت نهم در سال های گذشته، کمک 330 میلیون دلاری به پاکستان بدون دریافت مصوبه مجلس شورای اسلامی بود که با واکنش نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز روبرو شد. هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس بین‌المللی یک روزه کمک به پاکستان در 28 فروردین ماه سال جاری از کمک 330 میلیون دلاری تهران به اسلام آباد خبر دادند اما حزئیات این کمک دولت نیز اعلام نشد. این در حالی است که در جریان این کنفرانس ژاپن و آمریکا قول دادند طی دو سال آینده هریک معادل یک میلیارد دلار به پاکستان کمک کنند. عربستان سعودی هم وعده کمک خود را به هفتصد میلیون دلار افزایش داد.

نظرات 2 + ارسال نظر
شکسته قلم جمعه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 15:26 http://www.seventysevenn.blogfa.com

ب او
سلام به جواد جون کمی تا قسمتی بارانیِ بی معرفت.
حقیقت سواد سیاسی چندانی ندارم ولی آنچه که دیدم همین نزدیکی های خودم همین ۳٬۲کوجه پایین تر فرقی هم نداره شاید بالاتر این فقر مردم فقری که مثل یک نکبت افتاده روی زندگی هاشون و دل به کپن چه می دونم صدقه سری هایی با هزار پیچ خم کردن.آدم هایی که دیدم توی چه سگ دونی هایی دارن جون می دن اما...
خدا کنه به جای اینکه به فکر ایجاد یک دولت اسلامی جهانی باشن و با بازی کردن افکار امام واین قِسم چیزها که به حقیقت خودشون به آنها پایبند نیستن اندکی؛فقط اندکی بعد از سیری شگم هاشون بعد از شامی با گوشت بوقلمون به فکر کودکی هم باشن که اون طرف شهر داره نون خشک سق میزنه.
اگه باور ندارین امتحانش سخت نیست برای یک شب به شب های محله های ما سری بزنید.

محمود پنج‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 01:42

خوب بود منابع خبری ات رو از این همه مطلب می آووردی...روزنامه؟ مجله؟؟...اینجوری مطلبت قابل دفاع نیست!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد