گزارشی از ... میلیاردی بنیاد مستضعفان

این روزها بنیاد مستضعقان با همکاری سازمان بهزیستی .... میلیاردی را در دست اقدام دارند. ...  که به فروش واگذاری زمین های مربوط به بهزیستی منتهی شده است و مهر خاموشی بر دهان مسئولان ذیربط زده است. در ادامه تعدادی از گزارش های سریالی من در خبرگزاری برنا می آید. لطفا این چند خط را به دور از هرگونه طنز و لطیفه مطالعه بفرمایید . به موقعش سر مزاح هم باز می شود با آقایان : 
 
۱)
در آستانه روز بهزیستی و تأمین اجتماعی؛
آسیب دیدگان در کمین آسیب تازه

کودکان کار ، کودکان خیابانی ، دختران فراری و ... واژه هایی هستند که هر روز به گوشمان می خورند و به سادگی از کنار آنها عبور می کنیم. اما به واقع مسئولیت ساماندهی این افراد با کدام ارگان است؟ مناقشات به وجود آمده میان سازمان بهزیستی ، بنیاد مستضعفان و حتی شهرداری تهران، مسیری پر پیچ و خم را در پیش روی مسئولان باز می کند.
 


به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، هم اکنون وظیفه جمع آوری و ساماندهی کودکان خیابانی و دختران فراری در شهر تهران به شهرداری و اداره آسیب های اجتماعی واگذار شده است. شهرداری با تعبیه چهار پایانه جمع آوری کودکان خیابانی در مبادی ورودی پایتخت و ترمینال های مسافربری نخستین گام را در این راه بر داشت. گزارشات اداره آسیب های اجتماعی شهرداری نشان می دهد تعداد کودکان خیابانی جمع آوری شده در پایانه جنوب در مقایسه با پایانه های راه آهن، غرب و شرق افزایش چمشگیری داشته است.
 
علاوه بر این، مرکز جامع خدمات اجتماعی با گشت های منظم خود، سهم بسزایی در جمع آوری دختران آسیب دیده و کودکان خیابانی داشته است. «محمد عالیجناب مفرد» ، مددکار مرکز آسیب های اجتماعی، پراکندگی این افراد در شمال غرب تهران و در محدوده های آریا شهر، صادقیه، پل مدیریت، سعادت آباد و... را بیشتر از سایر نقاط پایتخت می داند و به خبرنگار اجتماعی برنا می گوید:«به طور متوسط روزانه 6 الی هفت کودک خیابانی زیر 18 سال توسط این مرکز از سطح شهر جمع آوری می شود که چهار نفر از آنها پسر و سه نفر دختر هستند.»
«حسینی» مسئول گشت مرکز خدمات اجتماعی نیز به وجود 15 ماشین گشت 24 ساعته در تمامی نقاط تهران اشاره می کند و می افزاید: «یک مددکار اجتماعی و مامور نیروی انتظامی هر ماشین گشت را همراهی می کنند تا علاوه بر گشت های خیابانی به پیام های سامانه 137 برای جمع آوری کودکان خیابانی رسیدگی کنند.»
به اعتقاد حسینی شرایط سخت پذیرش دختران جمع آوری شده توسط گشت های جذب و شناسایی کودکان خیابانی، باعث شده است تا مرکز جامع خدمات اجتماعی در تنگنا قرار بگیرد.
امری که شهردار تهران نیز پیش از این بر روی آن تأکید کرده بود که در صورت واگذاری ساماندهی کودکان خیابانی به شهردای باید تمامی امکانات و اموری که بهزیستی تا کنون انجام می داده است، به شهرداری واگذار شود.
آمار نجومی درباره دختران فراری
آمار های مربوط به دختران فراری نشان می دهد، 6/55 درصد موارد ارجاعی به مراکز مداخه در بحران بین 16 تا 21 سال سن داشته اند و از نظر تحصیلات 19درصد آنها تا مقطع ابتدایی، 38درصد تا مقطع راهنمایی و 19درصد تا مقطع دیپلم ادامه داده اند.
منشا درآمد 6/5 درصد از این افراد روسپیگری و 21/4 درصد تکدی گری بوده است. حدود 90 درصد از دختران فراری نیز از نظر اجتماعی تعریف شغل نداشته اند.
علاوه بر این 53/50درصد از این افراد دارای سابقه جنسی بوده اند و 7/49 درصد آنها سابقه برقراری رابطه جنسی نداشته اند.
در کنار این موارد وضعیت خانوادگی37/7 درصد از دختران فراری خیلی بد، 74/34درصد نامناسب 42/28درصد متوسط، و 21/4درصد در سطح خوب تعریف شده است.
با وجود تمامی این تعابیر جمع آوری و نگهداری دختران فراری و کودکان خیابانی به یکی از دغدغه های اصلی مدیریت شهری و سازمان بهزیستی تبدیل شده است.
هاجر واگذار می شود
در حال حاضر ، مرکز نگهداری دختران هاجر واقع در خیابان دربند تنها مرکز موجود برای نگهداری دختران آسیب دیده است که به دلیل مشکلات خانوادگی به این مرکز منتقل شده اند.
«دکتر مصطفی اقلیما» رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران درباره این مرکز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا می گوید:«مرکز هاجر در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع بنا شده بود اما متاسفانه هم اکنون بهزیستی در حال واگذاری آن به بنیاد مستعفان است.»
وی می افزاید:«مقرر شده است این افراد به مرکز امیدوار واقع در خیابان مقدس اردبیلی با مساحت 1500 متر منقل شوند، در حالی که ساختمان هاجر مربوط به این دختران است.»
وی در بیان علت نگرانی خویش، به 8 سال گذشته و واگذاری مرکز هانی که برای نگهداری پسرها تا سقف 15 سال در نظر گرفته شده بود، اشاره می کند.
در حال حاضر با وجود تکذیب «رجبی» مدیر مرکز یاسر، زمزمه هایی نیز به گوش می رسد که مرکز یاسر که تنها مرکز ورودی کودکان پسر خیابانی است نیز در حال واگذاری به بنیاد شهید است.
مرکز ارشاد از دیگر مراکزی است که با مساحت 22 هزار متر مربع در خیابان فرمانیه واقع شده است. این مرکز ویژه نگهداری دختران باکره، فراری و آسیب دیده است که به نحوی دارای مشکل خانوادگی بوده اند. اقلیما درباره مرکز ارشاد می گوید:«ساختمان این مرکز با همت خیران و صرف هزینه 300 میلیون تومانی برای نگهداری دختران آماده سازی شد اما سازمان بهزیستی تصمیم گرفته است این ساختمان را هم به بنیاد مستضعفان واگذار کند.»
با این وجود «ظاهر رستمی» مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران این واگذاری ها را امر عادی در سازمان بهزیستی تلقی می کند و با صراحت اعلام می کند که بهزیستی هیچ ملکی برای نگهداری کودکان، دختران و زنان ندارد.
او در گفتگو با برنا، اختلاف موجود بین سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان را مربوط به ابتدای انقلاب می داند و می گوید:«تعداد زیادی از املاک پس از وقوع انقلاب به نفع بنیاد مستضعفان مصادره شد که بنیاد برخی از این مراکز را برای استفاده در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده بود؛ اما در حال حاضر خواهان پس گیری این زمین ها است.»
وی سند مالکیت این مراکز را متعلق به بنیاد مستضعفان می داند و می گوید:«مرکز امیدوار که مربوط به نگهداری دختران و زنان آسیب دیده اجتماعی بود را در سال 85 با حکم قاضی از سازمان بهزیستی باز پس گرفتند اما در همان زمان رییس سازمان بهزیستی تفاهم نامه ای با بنیاد امضا کردند تا مجادلات به پایان برسد.»
این تفاهم نامه در حالی امضا شد که در یکی از مفاد اصلی آن قید شده بود که مراکزی که بهزیستی امکان واگذاری آنها را به بنیاد نداشته باشد، در اختیار بهزیستی باقی خواهد ماند.
با این وجود؛ اقلیما کماکان معتقد است اسناد زیادی مربوط به سازمان بهزیستی وجود دارد.
اما این درگیری ها و کشمکش ها کماکان نقل محافل این دو سازمان است و بی شک بیشترین آسیب را خود دختران، زنان و کودکان آسیب دیده متحمل خواهند شد. سوال اینجاست که آیا دادگاه عالی انقلاب و وزیر بهداشت و درمان نباید در این مورد پا در میانی کنند؟
 
 
 
 

 
۲)
 
رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران به دنبال پی گیری برنا؛
دستور رهبری اجرا نمی شود

رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران از عدم اجرای دستور مستقیم رهبری درباره مرکز بهزیستی ارشاد واقع در فرمانیه تهران خبر داد.
 
 
 
 
«دکتر مصطفی اقلیما» رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به تمامی املاکی که به نفع بنیاد مصادره شده بود، تصریح کرد:« بر اساس مصوبه مجلس و فرمان امام تمامی املاک افراد فراری در بعد از انقلاب به نفع بنیاد مصادره شد اما پیش از اینکه این املاک مصادره شوند در اختیار بهزیستی قرار داشتند.»
 

وی با تشریح وظایف بنیاد مستعفان، افراد مستضعف، آسیب دیدگان، افراد فراری و کلیه مددجویان تحت نظر بهزیستی را مستحق ترین افراد برای استفاده از این املاک خواند.
اقلیما که از منتقدان اصلی قرارداد دو سال گذشته سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به شمار می رود، در ادامه خاطر نشان ساخت: «مقرر شده بود تا سازمان بهزیستی با پرداخت یک میلیارد و 200 میلیون تومان، تمامی املاک را از بنیاد خریداری کند اما به دلیل کمبود بودجه در آن زمان تنها، مبلغ 200 میلیون تومان پرداخت شد که دکتر لطفی، مدیر کل وقت سازمان بهزیستی استان تهران این پول را نیز پس گرفتند.»
رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران به مفاد تفاهم نامه دو سال گذشته بهزیستی با بنیاد مستضعفان اشاره کرد و اذعان داشت:« تصمیم گرفته شد تا تنها با واگذاری مرکز ارشاد ، تمامی 11 مرکز تحت مالکیت بنیاد به همراه هرینه های ثبت به بهزیستی منتقل شوند اما نه تنها این مراکز منتقل نشدند، بلکه مرکز هانی نیز طی 20 روز گذشته از بهزیستی گرفته شد.»
وی افزود:« 3سال پیش با دستور مستقیم رهبر جلوی این امر را گرفتیم و قرار شد مرکز ارشاد با زمینی به مساحت 22 هزار متر مربع در اختیار بهزیستی بماند، سال گذشته نیز با دستو رییس جمهور و تجمع های صورت گرفته در مقابل مرکز امیدوار این مرکز در اختیار بهزیستی باقی ماند؛ اما روند حاضر چیزی غیر از این را نشان می دهد.»
به اعتقاد اقلیما مساحت تمامی 11 مرکزی که مقرر شده بود تا به بهزیستی واگذار شود به 15 هزار متر مربع نیز نمی رسد، در حالی که مرکز ارشاد تنها 22 هزار متر مربع عرصه دارد.
وی در پایان از رهبر انقلاب و رییس جمهور خواست تا همانند سه سال گذشته در این مورد تصمیم گیری کنند تا حقی از کودکان بی سرپرست و زنان و دختران آسیب دیده ضایع نشود.
 
 
 
 

 
 
 
۳)
 
بررسی برنا در گفتگو با رئیس سابق سازمان بهزیستی؛
املاکی که به آسیب دیدگان نخواهد رسید

رییس سابق سازمان بهزیستی از تعلل بنیاد شهید و بهزیستی برای اجرای تفاهم نامه مربوط به املاک تحت اختیار بنیاد و پایان مناقشات خبر داد.

«محمدرضا راه چمنی» رییس سابق سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره زمین های مصادره شده به نفع بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، اذعان داشت: «در زمان مهندس میرحسین موسوی این زمین ها برای استفاده در اختیار بهزیستی قرار گرفت اما سند مالکیت آنها به نام بنیاد مستضعفان بود و بهزیستی تنها افراد آسیب دیده را در آن نگهداری می کرد.»
وی با اشاره به اولین توافق نامه میان سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان برای رفع اختلافات موجود، تصریح کرد: «در زمان ریاست دکتر انصاری توافق نامه ای به امضا رسید که بر اساس آن، بنیاد مکلف شده بود در ازای دریافت مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان، سند تمامی زمین های تحت اختیار بهزیستی در تهران، اصفهان، بیرجند، مشهد و سایر شهرها را به بهزیستی منتقل کند اما این مبلغ توسط سازمان بهزیستی پرداخت نشد و زمین ها در مالکیت بنیاد باقی ماند.»
رییس سابق سازمان بهزیستی با اشاره به پرداخت مبلغ 200 میلیون تومان توسط بهزیستی در ماه های آتی برای خرید این املاک و امتناع بنیاد مستضعفان، امضای تفاهم نامه دوم را یکی از بهترین راهکارها برای حل این معضل در آن زمان دانست.
راه چمنی درباره دومین تفاهم نامه بهزیستی و بنیاد توضیح داد: «در این قرارداد منعقد شده بود که بهزیستی چند زمین بزرگ با مساحت بالا را در اختیار بنیاد قرار دهد و در ازای آن، بنیاد مستضعفان نیز تمامی زمین ها را به بهزیستی منتقل کند.»
مرکز ارشاد واقع در فرمانیه تهران یکی از این زمین ها است که با مساحتی بالغ بر 22 هزار متر مربع، چندی پیش در اختیار بنیاد قرار گرفت.
در حال حاضر مددجویان مرکز ارشاد به مرکز یادآوران با مساحت 3هزار متر مربع واقع در انتهای خیابان مقدس اردبیلی منتقل شده اند.
تفاهم نامه 3 سال گذشته، آخرین تقاهم نامه امضا شده میان سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان بود که وضعیت آن هنوز بعد از گذشت دو سال در هاله ای از ابهام قرار دارد.
رییس سابق سازمان بهزیستی بر ضرورت اجرای این تفاهم نامه تاکید می کند اما به نظر می رسد مفاد تفاهم نامه، آن طور که باید اجرا نمی شوند.
 
       
 
                                                                                          ادامه دارد ...
نظرات 18 + ارسال نظر
مونا پنج‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 00:33 http://parchineaseman.blogfa.com

آمار مربوط به دختران فراری وحشتناک است. غیرقابل باور.گروه سنیشان بین ۱۶ تا ۲۱ سال است.
می دانی یعنی چه؟!!
یعنی دخترایی همسن و سال من!
همین ترم پیش بود که در دانشکده مان همایشی برگزار شد با مضمون خشونت علیه زن. فیلمی را نشان دادند از همین مرکز هاجر.با چند تا از دخترها و زن ها هم مصاحبه کرده بود.من از دیدنش فقط خشکم زد.تمام تنم یخ شده بود.بغض چنگ می انداخت.هنوز هم با یادآوریش نفسم بالا نمی آید.
دختری بود که با خانواده اش درگیر شده بود.مثلا آمده بود برادر و مادرش را بترساند تهدیدشان کرده بود که خودش را آتش می زند.آنها هم به تهدیدش بی اعتنایی کرده بودند و او...خودش را سوزاند...

شما تصور کنید تا ۲۰ روز دیگه همین مرکز هاجر رو از این دختر ها می گیرند و مجبورند همه زن ها و دختر های آسیب دیده و غیر آسیب دیده و باکره و روسپی و هر کوفت و زهر مار دیگری در یک مرکز خرابه که تنها ساختمانی در حال ریزش دارد جمع شوند .
نه تصور بکنید ؟
نه ... تصور بکنید ؟

مفتی پنج‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 02:04 http://mofty.blogfa.com

اوه اوه اوه

کنکور دادی چقد شاخ شدی.
با این کارا ورقت رو می کشن بیرون و تصحیح نمی کنن هاااااااا.
بابا بنیاد خطر ناکه حسسسسسسسسن.

پست قبلی چی بود.
من تازه می خواستم بیارمت پیش خودم.
می دونی که الان کجا مشغولم.
پیش داییم.
آخه اونم بیکاره

بابا یه قرار بزار یه درکه بریم با برمک دیگه

امیر پنج‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 03:15 http://www.otuban.blog.co.uk

درد ناکه!! خیلی هم دردناکه

سعیده پنج‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 14:08 http://kaktoos55.blogsky.com/

حالم به هم میخورد از سیاست این بزرگمردان

ترانه ی خلقت یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 01:00 http://rezahabibi.com

به نام خدا

و اگر از جانب خود رحمتی به انسان بچشانیم, سپس آنرا از وی سلب کنیم بسیار مایوس میشود و کفران میورزد و اگر پس از محنتی که به او رسیده نعمتی به او بچشانیم, حتمآ خواهد گفت گرفتاریها از من دور شد و دیگر بر نمی گردد. به راستی او سر مست و فخر فروش است

کتاب آسمانی سوره هود آیه 9 و 10

فراز یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 13:45 http://www.blogfa.com

این مملکت کمونم نفرین شدست محمد

سمیه دوشنبه 24 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 00:33

دارم شبانه وروز تلاش می کنم که این مطلب را تصور کنم.!!!
خب هضم نشد ... دست خودمان نیست که

اما

عادت می کنیم چند وقتی که بگذرد فراموش هم می کنیم...

اصن به ما چه ... بروند یک فکری به حال خودشان بکنند

ترانه ی خلقت دوشنبه 24 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 23:48 http://rezahabibi.com

"شیعیان سنی ها و فرقه های رنگارنگ به ظاهر مسلمان بدانند که:"

به نام خدا

و این آیین همه ی شماست, آیین یگانه با یک هدف و با یک خدا, و من پروردگار شما هستم پس از من پروا دارید ولی آنها دینشان را میان خود شعبه ها کردند و فرقه ها شدند که هر فرقه ای به آنچه نزدشان است دلخوشند.

از آن فرقه نباشید که دین و فطرت خود را متفرق و پراکنده ساختند و از هوای نفس و خود پرستی فرقه فرقه شدند و گروهی به اوهام و عقیده و خیالات فاسد خود دلشاد بودند

کتاب آسمانی سوره مومنون و روم آیات 52 و 53 و 32

"برای دوری از جهل مذهبی و گرویدن به اسلام حقیقی به کتاب آسمانی قرآن رجوع کنید"

شهرزاد پنج‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 16:18 http://sayeeeeee.blogfa.com

قالب جدیدت مبارک.به نظر فوق العاده میاد.مطالب هم که مثل همیشه خوبن

رزا جمعه 28 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 00:23

۲تا سوال:
۱- تو این نظرسنجی که این گوشه گذاشتی.تو به کدوم رای میدی؟اصلا شرکت میکنی تو انتخابات؟
۲- اگه یه روز صلاحیتت تایید بشه کانیدای ریاست جمهوری میشی؟
(اینم بدون که اگه کاندید بشی من بهت رای نمیدم!)

[ بدون نام ] جمعه 28 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:30

برادر چرا up نمی کنی.ما منتظریما

ملیحه جمعه 28 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 16:51 http://roozno.blogfa.com

سلام.
قالب نو مبارک .
راستی کنکور چطور بود؟

ترانه ی خلقت جمعه 28 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 20:16 http://rezahabibi.com

به نام خدا

پس آیا پنداشته اید که شما را بیهوده آفریده ایم و شما به نزد ما باز گردانده نمیشوید؟

کتاب آسمانی سوره مومنون آیه 115

نگار شنبه 29 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 01:01 http://negar5667.persianblog.ir

چقدر بدبختی!
سلام!
احوالات شما!
الان دیدم که توی چند تا پست قبل ترها اجازه ی لینک کردن گرفته بودی! خواهش می کنم! منم لینکت کنم؟!
یعنی اجازه؟!

م. معراجی شنبه 29 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 09:28 http://qom-barax.blogfa.com

مخلص بروبچه های با صفا و باحال قمی هم هستم.
ممنون از نظری که دادید.
مطلب جالبی بود برای دختران فراری و ... جای تاسف داره
قم برعکس رو با دویست عکس جدید به روز کردم. خوشحال میشم بازم سر بزنید

فراز(سروش هدایت راد) شنبه 29 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 21:02 http://www.bkhabar.blogfa.com

بمیری بیا سر بزن دیوونه
جواب موبایل تو بده کارت دارم

مونا شنبه 29 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 23:48 http://parchineaseman.blogfa.com

خجالت بکش آقای رفیع پور!

یه کم به وبلاگت و خواننده هاش متعهد باش لطفا!

پس فردا می خوای زن بگیری. اینه وضعش؟!!

ترانه ی خلقت دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 21:37 http://rezahabibi.com

به نام یگانه معبود بی همتا

...و بر شما در آنچه اشتباه کرده اید گناهی نیست, ولی بر آنچه دلهایتان قصد کرده گناه است و خدا آمرزنده ی مهربان است

کتاب آسمانی سوره احزاب آیه 5

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد