ساعت شنی و بازخوردها

«ساعت شنی هیچ خط قرمزی را نشکسته است.»... این  امری است که بهرامیان و گروهش بارها و بارها بر آن تاکید کرده اند.بی شک می توان ساعت شنی را اثری جسورانه در به تصویر کشیدن دغدغه زنان ایرانی و جور پنهانی که طی سالیان متمادی به آنها وارد شده است ، معرفی کرد. ظلمی که از دوره قاجار در ایران پایه گذاری شد و تا امروز ، با گذشت زمان بنای آن استوار تر می شود. جالب است بدانید بسیاری از بازیگران این سریال انتخاب دوم و سوم محمد رضا شریفی نیا بوده اند که در غیاب انتخاب های اول و دوم ، به ایفای نقش پرداخته اند.برای مثال خود مهراوه شریفی نیا در نقش مهشید انتخاب سوم برای این نقش بوده است که انصافا با توجه به ویژگی های شخصیتی شریفی نیا، این نقش را جان دار از آب درآورده است.

اما نکته قابل تامل حمایت بی چون و چرای ضرغامی از این سریال و درایت صدا و سیما در دخول به حوزه هایی است که پیش این ورود به آن منجر به صدور حکم الحاد را داشت. نشان دادن مسئله رحم اجاره ای، ترسیم ظلم و فشار زنان در جامعه مردسالار، تبیین نسبی مشکلات دختران فراری، معرفی مراکزی مثل هاجر برای مددیاری دخترانی که مورد آسیب اجتماعی قرار گرفته اند و بسیاری از آیتم های دیگر دست به دست یکدیگر می دهند تا اثر بهرامیان فارغ از قید و بند های کارگردانی و تصویرگری و تدوین ، به تریبون مشکلات اجتماعی تبدیل شود. از سوی دیگر پهنای داستان در کلیه طبقات داستان، از زن دوره گرد جاده ساده تا شخصیت اعیان نشین پدر ماهرخ کشیده شده است.

اما این سریال هم همچون دیگر آثار اجتماعی از قیچی سانسور ارشاد بی نصیب نمانده است. بیشترین قسمت های سانسور شده فیلم مربوط به ارتباط پوریا پور سرخ  با شخصیت های زن  داستان است که عمدتا در پاساژ اتفاق می افتد.پلانهایی که به اعتقاد عوامل فیلم عدم سانسور آن هم مشکل خاصی را ایجاد نمی کرد.البته می توان این امر را وسواس بیش از حد ارشاد تلقی  کرد ُ چرا که در صورت سانسور موشکافانه به روش ارشادی ها صدور مجوز پخش فیلم کاری بس بیهوده بوده است. شاید به همین دلیل است که پور سرخ تا بدین جای کار شخصیت ناپخته ای دارد که آنطور که باید و شاید به مخاطب معرفی نشده است.

در هر صورت ساعت شنی علی رغم تمامی سنگ اندازی ها، کماکان در برنامه پخش شبکه یک قرار دارد و می توان آن را بابی برای دور شدن از فضای نود قسمتی های بی سر و ته و ورود به مسائل اجتماعی روز دانست.

پ ن 1:خدای منان را صد هزار مرتبه شاکرم  که دلقک بازی های سروش صحت هم تمام شد و  دار و دسته اش را از چهارخانه جمع کرد و رفت تا حدالاقل دو ماهی تا شروع شامرطی گری های مهران مدیری برای عید نوروز نفس راحتی بکشیم.

نظرات 6 + ارسال نظر
اندیشه ورز برنا پنج‌شنبه 20 دی‌ماه سال 1386 ساعت 17:02

سلام..خسته نباشید.
امیدواریم یاران خوبی برای هم باشیم.اگر به محفل گرم جوانان دلگرم عسلویه (پایتخت تمدن اقتصادی ایران)تشریف بیاورید .سپاسگذار خواهیم شد.

واقعیتهای عسلویه با عنوان« حق ؟ توقع ؟ زیاده خواهی؟ظلم یا مظلومیت........ و همچنان سکوت عدالت» بخوانید...
اگه وقت داشتین یه اندیشه ای بدهید.
به روزیم شما بهروز باشید..

اکرم پنج‌شنبه 20 دی‌ماه سال 1386 ساعت 22:21 http://otoboos.persianblog.ir

ای بابا این جماعت بدبخت دانشجو چند وقتی هست که درگیر امتحاناتشون هستند خلاصه شرمنده.
ولی چه بگوییم از این همه بی عدالتی وقتی هیچ وقت نیامدیم زن را تعریف کنیم چه برسد به حقوقش .
هنوز جایی رو پیدا نکردم که گفته باشن اینجا زنا از حقوق کاملشون برخوردار هستند.

فراز جمعه 21 دی‌ماه سال 1386 ساعت 23:01 http://www.bkhabar.blogfa.com

سلام
تو اصلا قلم منو دیدی ؟؟؟

محمود قوچانی شنبه 22 دی‌ماه سال 1386 ساعت 09:02 http://www.iransohrab.net

از آشنایی با وبلاگ شما خرسندم . خوشحال می شم که با هم تبادل لینک داشته باشیم .
به من هم سر بزن

چیزی شبیه روزنامه شنبه 22 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:10 http://h8531b.blogfa.com/

سلام بر محمد جواد عزیز
مطالبت را خواندم بسیار جالب است
موفق باشی

جعفر شنبه 22 دی‌ماه سال 1386 ساعت 13:21 http://divaneh.blogfa.com

سلام. وبلاگم رو با یه مطلب با عنوان "اوضاع جوی برای دولت نامساعد است". به روز کردم. راستی یه نظر سنجی هم درباره انتخابات مجلس هشتم گذاشتم. خوشحال می شم نظربدی....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد