طالبان علیه آسیای میانه

به دنبال اعلام آمادگی کشور های ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان برای مبارزه علیه گروه های طالبان در زمینه انتقال تدارکات سربازان ناتو و کمک های بشر دوستانه به افغانستان و پاکستان، تعدادی از افراد مسلح در مرز ازبکستان و قرقیزستان به ادارات دولتی ازبکستان هجوم بردند ومرزهای دو کشور بسته شد. علاوه بر این گروه های تندروی طالبان، تاجیکستان را به دلیل همکاری این کشور با آمریکا و ناتو تهدید به حمله تروریستی کرده است. با این حال کشورهای آسیای میانه اعلام آمادگی کردند که برای مبارزه با گروه طالبان در زمینه انتقال تدارکات نیروهای خارجی در افغانستان همکاری می کنند. تا کنون ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان که با افغانستان هم مرزهستند با انتقال محموله های غیرنظامی و کمک های بشردوستانه ناتو به افغانستان موافقت کرده اند.

چرا تاجیکستان تهدید شد؟

علی رغم اینکه همه کشورهای آسیای میانه اعلام آمادگی کردند که با نیروهای خارجی در افغانستان همکاری کنند ولی طالبان به دولت تاجیکستان درباره همکاری این کشور با آمریکا و ناتو هشدار داده و آن را اعلام جنگ با طالبان برشمرد.

"عبدالواسع معتصم آقا " رئیس شورای سیاسی گروه طالبان افغانستان در مصاحبه ای با شبکه عربی الجزیره اعلام کرد: «اگر تاجیکستان به همکاری با آمریکا ادامه دهد و از عملیات نظامی علیه طالبان حمایت کند با پیامدهای جدی مواجه خواهد شد.

این بدین معناست که آنها در تجاوز و تعدی به اسلام و کشور همسایه شریک هستند». لازم به یادآوری است، تاجیکستان چند روز قبل رسما با انتقال نیروهای ائتلاف از خاک این کشور به افغانستان موافقت کرد. این مسئله خشم طالبان را برانگیخت.

مقامات رسمی تاجیکستان درباره سخنان رئیس شورای سیاسی گروه طالبان واکنشی نشان نداده اند. ولی آنها تهدیدات طالبان را جدی گرفته اند، زیرا این تهدید از سوی یکی از سران مهم گروه طالبان انجام گرفته. دولت تاجیکستان بیم دارد، گروههای تندرو مذهبی بویژه در مناطق صعب العبور تاجیکستان که دولت مرکزی کنترل کمتری دارد، نفوذ کنند و خطری جدی برای دولت تاجیکستان بوجود آورند. در سالهای اخیر در شهر دوشنبه انفجارهایی روی داده بود که پلیس تاجیکستان تابحال موفق به دستگیری عاملین انفجارها نشده است.

کنترل مساجد و مدارس دینی

در ماههای اخیر دولت تاجیکستان فعالیت های مذهبی برخی از گروه‌های اسلامی را محدود کرد. حجاب در مدارس ممنوع شد. مساجد و مدارس دینی نیز به شدت تحت کنترل دولت قرار گرفت. به نظر برخی از کارشناسان تاجیک این اقدام دولت به دلیل جلوگیری از گرایش جوانان به گرایش های به گروههای تندرو اسلامی بوده است. بنظر نورمحمد خالق زاد تحلیل گر سیاسی تاجیک تابه حال پس از استقلال تاجیکستان بیش از 3 هزار مسجد در این کشور مرمت و یا ساخته شده اند.

وی در مصاحبه با دویچه وله به کنترل این مساجد هم اشاره می‌کند: "در ساختارهای حکومت در گذشته کمیته امور دینی تاسیس شده که تمامی موسسات دینی و امام خطیبان مساجد نیز با تائید این کمیته می‌توانند فعالیت کنند."

خالق زاد در ادامه صحبت هایش توضیح می‌دهد که تاجیکستان و دیگر جمهوری های مسلمان آسیای مرکزی از نفوذ بیشتر اسلام بیم دارند.

 

اقدامات تروریستی ناموفق

پس از موضع‌گیری طالبان در قبال دولت تاجیکستان فعالیت های گروه‌های مسلح تشدید یافته است. در مرز ازبکستان و قرقیزستان یک گروه مسلح به اداره پلیس ازبکستان هجوم برد. یک عملیات انتحاری نیز در شهر آندیجان رخ داده است. در پایتخت ترکمنستان نیز در محله ای بنام "حیتروکا" نیروهای دولتی یک گروه مسلح  را پیش از آن به شدت سرکوب کردند. گفته می‌شود ترکمنستان برای سرکوب این گروه مجبور شده از توپخانه ارتش استفاده کند. مقامات دولتی تابحال درباره ماهیت این گروه اظهارنظر نکرده اند. ولی یک خبرنگار محلی به افزایش فشار دولت بر گروههای مذهبی اشاره می‌کند.

 

نارضایتی مردم از سرکوب گروه‌های مذهبی

سرکوب گروهای دینی توسط دولت های آسیای مرکزی خشم بخشی از مردم را برانگیخته، زیرا آنها در دوران شوروی سابق از محرومیت های دینی رنج برده‌اند. برای ممانعت از توسعه گروهای افراطی دولت تاجیکستان تلاش می‌کند ابتکار عمل را بدست گیرد. در این راستا سال ۲۰۰۹ رسما سال "ابوحنیه" اعلام شده است. دولت همچنین تلاش دارد زمینه های قانونی برای فعالیت های دینی شهروندان فراهم آید. تاجیکستان تنها کشور آسیای مرکزی است که احزاب مذهبی به رسمیت شناخته شده اند و در چارچوب قوانین این کشور فعالیت دارند. از سوی دیگر گروههای افراطی نیز توانستند بین جوانان نفوذ کنند و آنها را تحت تاثیر خود قرار دهند. گروه طالبان تابه حال در خصوص اقدامات تروریستی علیه تاجیکستان چیزی بیان نکرده است ولی عملیات انتحاری و درگیری های مسلحانه پس از تهدید تاجیکستان انجام گرفته است.

نظرات 7 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 22:18 http://fa.chonoo.com

سلام،
اگر دوست داری از امکانات بیشتری استفاده کنید، از تکنولوژی روز در بلاگ خود بهره برید و آن را به سایت تبدیل کنید، به سایت زیر مراجعه کنید.
http://fa.chonoo.com
این سایت به غیر از امکانات پایه، امکاناتی از قبیل نظرسنجی برای مطالب، ارزیابی مطالب، عضویت برای سایت خویش، گالری تصاویر، آپلود فایل، ایجاد شناسنامه برای کاربران، صندوق پیام در به مانند GMail برای ارتباط بین کاربران، شمارنده‌ای در قدرت GoogleAnalytics و انجمن گفتگو را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.
از اینکه یک بار از این سیستم استفاده می‌کنید، ممنون.
موفق باشی...

مشاور سرمایه گذاری یکشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 23:32


سلام دوست عزیز
اگر می خواهید یک سرمایه گذاری درست را تجربه کنید یا
علاقمند به داشتن یک کار پر درآمد و آزاد را دارید شما میتوانید از وبلاگ ما دیدن کنید

مهیار دوشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 00:36

سلام
مطالب خوبی دارید
تبادل لینک میکنید؟
شرایط بخوانید
http://www.tafrihi.ir/archives/000103.php
-------------
چندتا لینک معرفی میکنم
بیوگرافی ملکه با بازی کیون میری
http://jumong.tafrihi.com/2009/05/pic_kyun_mi_ri_tafrihi.php
عکسی از فضولترین دختر دنیا
http://fun.tafrihi.com/2009/05/pic_fun_girl_fozol_tafrihi.php
عکسهایی جالب وعجیب از خانه های به شکل های متفاوت
http://fun.tafrihi.com/2009/05/pic_house_strang_tafrihi.php
عکس های ملاقات آرش و آیسل با ولادیمیر پوتین
http://fun.tafrihi.com/2009/05/post_19.php
شباهت انجلیاجولی با گوسفند!!
http://fun.tafrihi.com/2009/05/post_18.php
بیوگرافی جومونگ با بازی سانگ ایل گوگ
http://jumong.tafrihi.com/2009/05/song_il_kuk_pic_tafrihi.php
رعایت حجاب در دندان پزشکی!
http://fun.tafrihi.com/2009/05/pic_woman_hejab_dandan_tafrihi.php
گزارشی از دوبله "افسانه جومونگ"
http://blog.tafrihi.com/2009/05/post_2492.php
--------
www.tafrihi.com
خداحافظ

فرید دوشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 10:34

سلام بر تو ای هموطن
ایا از پس مخارج زندگی خود بر نمیایید؟؟
ایا دنبال یک راه حل برای غلبه بر مشکلات مالی خود هستید؟
ما برای این مساله مشترک همه یک راه حل داریم.
درباره کمپانی پارمیس که بصورت قانونی در ایران ثبت شده چیزی شنیدی؟
میخواهی ماهی 5تا8 درصد سود بگیری؟
میخوای سرمایه هات توسط بانک تضمین بشن؟
میخواهی از درامد بازاریابی ماهانه10ها ملیونی استفاده کنی؟
و خیلی چیزای دیگه
از سایت ما دیدن کنید

هفت رنگ دوشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 13:09 http://7rang.ir/counter/

با سلام

سیستم شمارشگر هفت رنگ ، شمارشگری با امکانات جالب

به 2 صورت فلش و متنی

هم برای مشاهده آمار بازدید وبلاگتان و هم برای بالا بردن زیبایی آن

با تشکر

دوست سه‌شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 07:16

سلام [گل]
دست مریزاد و خداقوت...
ما در http://7khatha.com هستیم. حتما سر بزنین. امکانات جالبی داره. چت روم صوتی تصویری قوی و انجمن هم داره . هر یوزر میتونه صفحه شخصی (شبیه به 360 ) داشته باشه و کلی امکانات دیگه که ارزش امتحان کردن رو داره دوست من.

[گل] به امید دیدار[گل]

رزا سه‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 23:28

سلام

سلام
احوالات شما
هیچ معلوم هست کجائید؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد